Apotheek de Vriendschap: proactief in de zorg
Het aanbieden van nieuwe zorgdiensten, het ondersteunen van zelfzorg en pro-actieve advisering. Daarmee gaat Apotheek de Vriendschap uit Emmen de toekomst in. Onder leiding van de eigenaren/apothekers Tony van den Berg, Eelco Otten, manager Jan Seubring en onder de vlag van apothekersformule Alphega, speelt het bijna 80-jarige Emmense bedrijf in de voorhoede van de sterk veranderende zorgsector.
De Vriendschap is één van de eerste Kring-apothekers van Nederland die overstapt naar het Europese netwerk Alphega. Inmiddels maken enkele duizenden apothekers, verspreid over heel Europa, deel uit van dit netwerk. Groot voordeel is -behalve de efficiënte inkoop- dat apothekers uit verschillende landen van elkaar kunnen leren. In Groot-Brittannië zijn ze bijvoorbeeld veel verder dan hier. Daar nemen de apothekers al langer taken over van de huisarts. Die ontwikkeling zie je nu ook in Nederland. In de spreekkamers
van Apotheek de Vriendschap worden meer adviesgesprekken gevoerd en die gesprekken gaan verder dan voorheen. De Vriendschap was in 1935 de eerste apotheek in Emmen. Het toenmalige Drentse dorp ontwikkelde zich sterk, met in dat jaar onder meer de opening van het Noorder Dierenpark. Daar hoorde een goede voorziening voor de volksgezondheid bij. Het echtpaar Otten pakte die draad op en opende een apotheek aan de Noorderstraat. Ze ontleenden de naam aan een gelijknamige apotheek in Soerabaja waar ze voorheen enige tijd verbleven en werkten. Sindsdien is Apotheek de Vriendschap een begrip in Emmen.
In 2009 namen de eigenaren/apothekers Jan Seubring in dienst, met o.a. zijn managementervaring en netwerk moet samen met de apothekers de apotheek de veranderende toekomst in geloodst worden. Hij stuurt samen met de apothekers 35 medewerkers aan, verspreid over twee vestigingen; de moderne en goed geoutilleerde apotheek aan de Seinstraat en een servicepunt aan de Wilhelminastraat. Ook rijdt er een medewerker in een service-auto rond, die de hele dag door medicijnen bezorgt.
Seubring leidt ons vol trots rond in de prachtige warme apotheek en vertelt over de veranderingen voor het personeel. ‘We hebben dit jaar 3 jubilarissen; twee werken hier al 25 jaar en één zelfs 40 jaar. Ze hebben in die jaren veel zien veranderen, maar blijven het werk enthousiast doen en nemen de uitdagingen die er nu liggen graag aan’, weet Seubring.
‘We zijn al een paar jaar bezig met opleidingen, onder meer voor de functie van apotheekconsulent. Die functie is inmiddels operationeel. De consulent geeft adviezen en voert medicatie-analyses uit met de cliënt. Er is regelmatig contact en er wordt overlegd. Dit alles met het doel de cliënt pro-actief te adviseren. Zo krijgt een groep mensen die veel medicijnen gebruiken 1 week van te voren een telefoontje. In dat gesprek wordt niet alleen op de verloopdatum gewezen, maar ook geïnformeerd hoe het gaat. Dat leidt soms tot een afspraak. Daarbij wordt ruim de tijd genomen voor een goede analyse en advies.
De cliënten waarderen deze aanpak enorm’, aldus de manager. In toenemende mate is die analyse aan het ervaren apothekerspersoneel toevertrouwd en daar waar nodig wordt doorverwezen naar de huisarts een deur verderop of de eigen huisarts van de cliënt.
Het is een win-win situatie voor iedereen: ten eerste voor de huisarts, die in de vaak drukke praktijk wordt ontlast met een voorselectie door de apotheek. Ten tweede voor de cliënt, bij wie eventuele kwalen door deze pro-actieve benadering eerder worden ontdekt en die wordt behoed voor eventuele verkeerde medicijncombinaties. En ten derde voor de apotheek, die op deze manier meer een sterke positie in de zorgmarkt krijgt. Iets wat de overheid en zorgverzekeraars trouwens graag willen en stimuleren.
De basis van de apotheek blijft het verstrekken, doseren en soms zelfs ook nog het maken van medicijnen, al dan niet op recept. Dat is iets waar de Vriendschap goed in is, en blijft. Dat is het gedeelte achter de balie, een bedrijf op zich. Vòòr de balie is een steeds ruimer assortiment zelfzorg-middelen te vinden, maar ook drogisterij-artikelen en cosmetica. En de advisering in de spreekkamers is eveneens breder dan alleen medicatie-analyse en medicijnbespreking.
Zo is er een overgangsconsulente actief, onder de naam Care for Women, en houden de audiciën en podoloog er spreekuur. Daar blijft het niet bij: er komen nog veel meer (para-)medische diensten bij, verwacht Seubring. Neem gerust eens een kijkje in Apotheek de Vriendschap en laat u informeren over wat er zoal mogelijk is.
Info: www.vriendschap.com.
Laatste editie
UW NIEUWS OP DE WEBSITE?
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via nieuws@thuisinkranten.nl of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.