Altijd dichtbij met de thuisadviseur
De winterse zon kopt net boven de horizon. Met een heerlijk briesje in mijn gezicht loop ik over de oprit van onze klant terug naar mijn auto. Wat geeft het toch een voldaan gevoel als iemand zo opgelucht is na een APK. U zult wel denken, wat heeft een APK met bankzaken te maken? Als ik het in één woord mag omschrijven: rust.
Iedere keer als ik bij onze klanten thuiskom merk ik dat er behoefte is aan overzicht. En overzicht geeft die ó zo gewilde rust. Overbodige spaar- en betaalrekeningen en verzekeringen bij vier verschillende partijen horen daar niet bij. Als de bankzaken op orde zijn dan geeft dit een goed gevoel en bent u klaar voor de toekomst. Zo lang mogelijk zelfstandig bankzaken doen is het uitgangspunt. U bent in controle over uw eigen financiën, aan de hand van mensen die u vertrouwt in uw eigen omgeving. Wij duiden dit met de mooie term ‘financiële zelfredzaamheid.’ Daar maken wij ons als thuisadviseurs hard voor.
Naast de gewenste overzichtelijkheid zie ik het als mijn roeping om mensen bewust te maken van de (nabije) toekomst. Nu staat u nog fris in het leven en bent u helder van geest, maar er komt misschien een keer een tijd dat het lichamelijk of geestelijk wat minder kan gaan. Het is belangrijk om hierop voorbereid te zijn, ook al is het nu nog een ver van uw bed show. Wist u bijvoorbeeld dat als uw partner ernstig ziek wordt en niet meer wilsbekwaam is, dat uw woning dan niet verkocht mag worden zonder tussenkomst van een rechter? Dit moet van tevoren bij een notaris geregeld zijn. Ook als u alleen woont is het belangrijk om alvast na te denken over de toekomst. Zo kunt u zelfs regelen dat de notaris uw bankzaken doet als u geestelijk niet meer in staat bent om dit te doen. Heel veel mensen weten niet wat er allemaal mogelijk is. Daarom vind ik het belangrijk om dit bespreekbaar te maken en hier met klanten over in gesprek te gaan. Niets doen is ook een optie, maar nu kunt u de toekomst geheel naar eigen wens invullen en dat is een geruststellend gegeven.
Als thuisadviseur kom ik vaak bij onze klanten langs voor het opstellen van bancaire volmachten. Hiermee machtigt u een naaste om u te helpen met uw bankzaken. Dit is van beide kanten dagelijks opzegbaar en wordt geadviseerd als er geen sprake is van een eigen woning, er geen hoog vermogen is en de familiesituatie stabiel is. Belangrijke kanttekening is dat deze volmacht vervalt als een klant niet meer wilsbekwaam is. Dit geldt niet voor een notariële volmacht die opgesteld kan worden bij de notaris. Daarin kunt u laten opnemen dat deze doorloopt bij wilsonbekwaamheid.
Ook ondersteunen wij, de thuisadviseurs, bij het beginnen met internetbankieren en het installeren van de Rabo Bankieren App. De ervaring leert dat bankieren via de app makkelijker is dan achter een laptop. Met één druk op de knop heeft u direct inzicht in al uw bankzaken. En dat draagt weer bij aan, daar komt hij weer, financiële zelfredzaamheid. Waar wij ook zeer alert op reageren is dat als er signalen bij ons binnenkomen dat het niet goed gaat met onze klanten. Stel dat een collega van mij merkt dat er wekelijks een her-aanvraag voor pincodes of bankpasjes wordt aangevraagd of dat familieleden hun zorgen uitspreken en hier advies over willen, dan komen wij in actie. Wij vragen altijd toestemming om de familie in te lichten en samen het gesprek aan te gaan als u dit lastig vindt. Als bank vind ik echt dat wij onze verantwoordelijkheid hierin moeten pakken. Soms zit ik alleen aan de keukentafel voor een gesprek en heb ik bancair gezien niets kunnen betekenen, maar heb ik klanten wel breed kunnen adviseren om eens in gesprek te gaan met een notaris. Ik merk dat dit stukje extra altijd ontzettend gewaardeerd wordt door onze klanten.
Heftig maar waar: helaas maken wij ook in onze regio regelmatig financieel misbruik van kwetsbare mensen mee. Daarom heeft Rabobank Vaart en Vechtstreek het initiatief genomen om de Lokale Alliantie Vechtdal in het leven te roepen. Dit is een samenwerking tussen notarissen, de gemeente, Carinova, huisartsen, zorginstellingen en Rabobank in Hardenberg, Dedemsvaart en Ommen. De Lokale Alliantie Dalfsen staat inmiddels ook al in de steigers. Samen slaan wij de handen in elkaar om financieel misbruik van ouderen en kwetsbare doelgroepen tegen te gaan. Zo kregen wij een signaal door dat een mantelzorgster van een man boodschappen deed met de bankpas van onze klant, maar ondertussen ook voor haarzelf kleding ging shoppen van dit geld. Onze klant had helaas niets door omdat hij geen inzicht had in zijn financiën. Bancair hebben wij maatregelen genomen en onze klant verwezen naar instellingen binnen de Lokale Alliantie Vechtdal om hem hierbij te helpen. Om nog maar even te benadrukken hoe belangrijk het is dat u overzicht heeft over uw eigen financiën.
Om nog even terug te komen op die eerder genoemde APK: is uw financiële motor ook toe aan een onderhoudsbeurt? Wilt u weten of u alles goed geregeld heeft voor de (nabije) toekomst? Bel gerust voor een afspraak zodat ik ook met een gerust hart bij u de oprit afloop.
Ada Bakker-van Veen Thuisadviseur Rabobank Vaart en Vechtstreek T. 06 – 518 11274
Laatste editie
UW NIEUWS OP DE WEBSITE?
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via nieuws@thuisinkranten.nl of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.